Om bokens inledning

I början av Reglerna kan man läsa tio regler. Det är den kvinnliga huvudpersonen som har hittat på dem. Hon följer reglerna med hjälp av vissa verktyg eftersom hon väntar på något viktigt som kanske kommer att hända men som inte gör det om hon gör fel. Det är därför hon har regler. Föga anar hon att hennes regler är befängda och löjliga. Det verkar som att hon har en skev verklighetsuppfattning. Hennes strävan är att skapa en skapelse som lever men hon vill inte berätta vad det betyder, antagligen för att det står längre fram i boken. Det finns anledning att misstänka att det "fantastiska som kan komma att komma" är den levande skapelsen som kvinnan vill skapa, men det är svårt att bevisa att det är så på riktigt. Det kanske är helt olika saker.

Jag skulle vilja påstå att början av den här boken är lite konstig. Det förklaras kanske av att den är skriven av en glasblåserska. Det är möjligt att jag skulle ha tyckt om den om jag inte varit tvingad att läsa den. Antagligen skulle jag inte läsa den alls om jag hade ett val, jag skulle bara fnysa föraktfullt och ställa den i min hylla med böcker om häxeri med motiveringen: "det är där den hör hemma". Det första intrycket som sagan gav mig var nämligen att den handlade om häxeri, mest på grund av bilden på framsidan, och det intrycket har jag till viss del fått bekräftat när jag läste bokens första del. 
Bilden på framsidan visar nämligen några djur, en man i konstiga kläder och ett troll som drar i ett rep. Det är okänt vad som finns i den andra änden. Dessutom syns ett högt berg och taket på klippmoskèn.

Det är svårt att avgöra om bokens händelser, personer och platser är tagna direkt ur verkligheten eller inte. Kanske har glasblåserskan hittat på allt, helt själv eller med hjälp av någon annan. En tredje möjlighet är att stulit hela berättelsen från sin bäste vän. En sån sak kommer hon knappast att erkänna så vi får aldrig veta säkert, vi kan bara spekulera kring ämnet. 
O.S

  


Kommentarer
Postat av: Jenny

Du tog tydligt upp dina åsikter om romanen. Jämfört med mig, Olivia och Jessica har du fått ett annat perspektiv på romanens handling, vilket var intressant att läsa.

2009-02-19 @ 12:57:45
Postat av: Cecilia

Jag tror väl knappast att hon har stulit berättelsen! :o)



Hoppas att vissa saker faller på plats längre fram under läsningen!

2009-02-19 @ 14:21:25
Postat av: Olivia

Jag tror inte heller, som Cecilia, att någon har stulit berättelsen, men jag förstår hur du tänker.

Jag måste själv erkänna att jag ibland tänkte "vad har hon fått det här ifrån?". Fast de tankarna berodde snarare på att det var så bra skrivit, trots den ovanliga berättelsen, än att det skulle vara ett plagiat. Och jag tror inte, efter att ha träffat Sara, att någon annan än just hon kan ha skrivit den.

2009-02-19 @ 18:28:50
Postat av: Jessica

Jag måste fråga vad boken har med häxeri att göra?

2009-02-19 @ 21:47:51
Postat av: O.S

Det var blott ett intryck som jag fick av bokens omslag och som till viss del bekräftades när jag läste bokens första del. Jag säger inte att det är så på riktigt.

2009-02-21 @ 23:44:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0