Om bokens helhet

När jag läst hela boken förstår jag mer än när jag läst den första delen. Det händer nämligen lite saker i bokens andra och tredje del som jag har nytta av i min förståelse. Dessvärre är ingen av händelserna särskilt spännande eller roliga; de är bara tråkiga. Under hela boken händer det inget som är roligt, åtminstone inget som är riktigt roligt, vissa saker är lite roliga. Jag kan därför inte säga att det är en rolig bok.
Den regelbundna kvinnan blir av någon anledning besatt av att städa på sidan 109. Det är ett typiskt beteende för mentalt instabila personer och bevisar att hon behöver vård. Det får hon inte men trots det verkar det som att hon blir botad någonstans i slutet, det har antagligen att göra med byggandet av hörnet.
Tyvärr börjar istället hennes dotter tillämpa reglerna. Det verkar som att hon fick en olämplig och osund uppfostran av sin mor, som ansåg att dottern skulle vara "fri" och "utan bestämmelser". Vem som helst kan räkna ut att ett barn tar skada av en sådan uppväxt, det borde finnas lite regler. När kvinnan upptäcker vad dottern sysslar med blir hon mållös.
Det bästa med boken är att det finns gott om plats att rita små figurer på. I många andra böcker går inte det för att det är så mycket text på sidorna. Det saknas tyvärr illustrationer i boken.
O.S

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är intressant att det var en tråkig bok. Dock tycker jag att det är lite synd att du inte uppskattar det faktum att boken saknar illustrationer. Det beror förmodligen på att författaren inte kan rita.

2009-02-23 @ 15:55:56
Postat av: Justus

Det har du naturligtvis rätt i. Men den gode mannen syftar antagligen på det allmänna problemet med avsaknandet av bilder i nyskrivna böcker. Det är ett problem som finns också i andra länder, framför allt i Tyskland och Holland, som är Europas största producenter av böcker.

2009-02-23 @ 21:00:46
Postat av: elin

Är du säker på att boken är ämnad till att vara rolig då? Det kanske är en bok som ska lära oss något om livet, inte en bok som ska underhålla oss.



Jag håller med dej om att fler böcker idag borde illustreras, det skulle underlätta läsandet av många böcker. Varför ska bara barnböcker vara vackra?

2009-03-04 @ 08:34:01
URL: http://boardydebutant.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Konkretisera gärna vad du menar när du säger rolig bok - vilka böcker är dina favoriter?

2009-03-18 @ 11:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0